Visma Zpider eShop

– Nettbutikken som snakker med økonomisystemet ditt

Med en netthandelsløsning som er fullintegrert med økonomisystemet går nettsalget nesten av seg selv, uten at du trenger å legge om driften og rutinene.

Visma Zpider eShop bruker informasjon, funksjonalitet og rutiner som allerede finnes i økonomisystemet. Dermed blir vedlikeholdet enklere og nettbutikken er alltid oppdatert.

Med en nettbutikkløsning som er fullintegrert med økonomisystemet kan du komme i gang med en ny salgskanal. Og du kan utvide nettsatsningen i takt med en sunn evaluering av resultatene og lønnsomheten.

Integrert med økonomisystemet

Nettbutikken kommuniserer direkte med økonomisystemet ditt

En god nettbutikk kan beskrives som et vindu inn i økonomisystemet, slik at alle kan se inn på det bedriften selger, og foreta et eller flere kjøp.

Eller sagt på en annen måte: En god nettbutikk viser varekatalogen på nettet. Den benytter seg av informasjon og data som allerede ligger i økonomisystemet, og presenterer det på nettet for potensielle og eksisterende kunder.

Sett fra ditt ståsted er fordelen åpenbar. Du kan ta din eksisterende forretningslogikk og overføre den til en ny markedskanal uten å måtte omstrukturere bedriften din. Alt du trenger er et verktøy for å publiserere informasjon du allerede har, eventuelt legge til noe redaksjonell informasjon. Så går resten av seg selv. Ordrene går rett inn i økonomisystemet, betalingene likeså.

Økt synlighet på nettet

Økt synlighet på nettet med Google-tilpasset funksjonalitet

Hvordan finner så kundene nettbutikken din, slik at de kan handle der? De aller fleste som handler på nettet finner fram til varene gjennom aktive søk i søkemotorer.

Vår løsning har innebygget funksjonalitet som gjør ord og beskrivelser knyttet til dine produkter og tjenester tilgjengelig for søk i søkemotorer. Så når noen søker på noe du selger i nettbutikken din, kommer linken til din nettbutikk opp som et treff i f.eks. Google, den mest brukte søketjenesten på nettet. Det gjør at kunden finner veien til din butikk, uten at du trenger å sette i gang kostbare markedsføringstiltak.

Kortbetaling

Automatisering av betaling med kredittkortintegrasjon

For at netthandelen skal bli så effektiv som mulig bør du søke å fjerne manuelle rutiner. Kredittkortintegrasjonen i Visma Zpider eShop fjerner manuell betalingsadministrasjon. Løsningen tar seg av kommunikasjonen mellom kortutsteder, nettbutikken og økonomisystemet.

Når kunden bekrefter en ordre i nettbutikken, reserveres et beløp tilsvarende ordrens totalsum på kredittkortet. Beløpet blir først belastet når ordren ferdigstilles i økonomisystemet og varene leveres. Løsningen benytter en sikker og kryptert forbindelse. Ingen sensitive data fra kredittkortet lagres i løsningen, men håndteres i sin helhet av kortselskapene.

Smarte rapportfunksjoner

Smarte rapportfunksjoner i Visma Zpider eShop

Kontinuerlig evaluering av et nytt satsningsområde er essensielt for økt lønnsomhet. Rapporteringsfunksjonaliteten i løsningen gjør det enkelt å ta ut statistikk og rapporter som kan fortelle hvordan det går med salget i nettbutikken.

Hvor mange er innom forsiden og hvordan fant de den? Hvilke andre sider er de inne på? Hvor lenge besøker de butikken hver gang? Er noen produktkategorier mer populære enn andre? Disse og mange andre spørsmål er verdifull input til salgsstatistikk og rapportering fra økonomisystemet. Dermed kan du sakte men sikkert videreutvikle satsningen på netthandel inn i framtiden, i det tempoet som passer din virksomhet.

Enkel installasjon

Enkel installasjon, oppsett, design og brukeradministrasjon

Det er ikke vanskelig å komme i gang med Visma Zpider eShop. Systemet er enkelt å installere, siden det er fullintegrert med både økonomisystemene Visma Business og Visma Global. Selve utseendet på nettbutikken er atskilt fra forretningslogikken, som følger rutinene i økonomisystemet. Løsningen kommer med et sett av designmaler som er bygget på etablerte standarder for hvordan websider bør bygges opp.

Det er også enkelt å presentere forskjellig design og innhold for forskjellige kundegrupper. Hvis du for eksempel selger til forbrukermarkedet gjennom forhandlere, kan du lage et grensesnitt for forhandlere med innkjøpspriser og fullstendig informasjon, mens sluttkundene får et annet grensesnitt med relevant informasjon, veiledende utsalgspriser og forhandleroversikt. Administrasjonen av nettbutikken skjer gjennom et oversiktlig administratorverktøy.